A fonal komponista zenét sző a nyakad köré

Posted on 2018-09-06 by B. Szabó Lívia

Érdekelt, hogy a zene hogyan tud összefonódni egy olyan ősi mesterséggel, mint a szövés. Egyáltalán hogy jön össze a hang a színekkel? Hogyan lesz a muzsikából valami, amit a nyakunk köré tekerünk?

Aki ismer engem, tudja, hogy szeretem a sálakat. Emlékszem az első napon, amikor beléptem az egyetemre, volt egy tréning, ahol még senki nem ismert senkit, és szituációs játékokkal töltöttük az időt. Az egyik ilyen játék alkalmával, külső jegyek alapján kellett címszavakkal leírnunk, hogy mi jellemzi leginkább a másikat, és valaki rám csak annyit mondott: „sál”. Egyébként, ha így jobban belegondolok, ez a kiegészítő valóban alapvető részét képezi az őszi/téli öltözékemnek. De nem szeretnék túl sokat írni a sálról, mint általános ruhadarabról, mert az kissé unalmas lenne, viszont az élet utamba sodort egy fonal komponistát, Ágicát, és úgy éreztem, róla viszont írnom kell.

fotó: www.andibarabasfoto.com

Érdekelt, hogy a zene hogyan tud összefonódni egy olyan ősi mesterséggel, mint a szövés. Egyáltalán hogy jön össze a hang a színekkel? Hogyan lesz a muzsikából valami, amit a nyakunk köré tekerünk? És a másik dolog, ami megragadott, hogy az általa készített kendők egyediek és megismételhetetlenek, ilyen formán kivételes darabok születnek, melyek teljes mértékben a viselőjére vannak formálva. Olyan ez, mint valami zenével és terápiával összekötött, személyre szabott divat. De persze nem szeretném ennyire leegyszerűsíteni. Bár, amikor Ágicával beszélgettem, akkor kértem, hogy úgy magyarázza el nekem ezt a dolgot, mint egy olyan személynek, aki nem tudja mi az a bicinium vagy a decrescendo. Ágica, komoly zenei múltjának köszönhetően persze otthonosan mozog ezek között a szakkifejezések között. Miután a fonalkészítés és szövés szerelmese lett, úgy döntött, hogy valahogyan összehozza a zenét a szövőszékkel.

„Rájöttem, hogy a hangokat be lehet azonosítani színekkel. Zenészként több szólamban tudok gondolkodni és ez a tudás nagy segítségemre van a színekkel való komponálásban. A színes gondolatok közepette sorra jöttek a zenei kifejezések és formák a fejemben, mint például egy rondó forma, egy kánon, vagy egy generál basszus. A generálbasszust például úgy kell elképzelni, hogy a fonal egyik ágán ugyanaz a szín fut végig, ami a zenében mindig ugyanaz a hang, a másik ágon pedig változnak a színek, mintha egy dallam hangjai lennének.”

És így született meg egyebek között az a gyönyörű darab is, amit Magyar Bálint birtokol. Bálint mind a színház, mind pedig a TV világában jól ismert, gyönyörű hangja van, az én fülemnek kifejezetten kellemes. Az ő kendője kékes, zöldes, enyhén mustársárgás és egy kicsit rozsdás tónusokból van megalkotva. Ezeket a színeket Bálint választotta ki, és a megfelelő árnyalatra festett fonalat aztán úgy szőtték meg, hogy megjelenjen benne az elengedhetetlen zenei komponens, az unisono és a kánon. Az unisono azt jelenti, amikor két személy ugyanakkor, ugyanazon hangmagasságon énekli ugyanazt a dallamot. A kánon pedig az, amikor egy azon melódia fáziskésésben újra megszólal és folyamatában csatlakozik a már futó másik szólamhoz. Az unisono megtalálható a sál elején és végén, míg a kánon végigfut a kelme egész hosszán. A színek egymáshoz képest való elcsúszása adja a játékos, cirmos mintát és az egymást felváltó árnyalatok enyhe keveredését.

fotó: www.andibarabasfoto.com

A jövő „zenéje”
Novemberben kerül színre Gubás Gabival a Teljes lényeddel című Polcz Alaine est a Thália színház Arizona stúdiójában. A színházi előadást írta és rendezi B. Török Fruzsina drámaíró. Ágica már gőzerővel dolgozik a jelmeznek szánt kendőkön.

Ha valakinek most ezután felötlik a fejében, hogy szeretne egy pont ilyen sálat, akkor annak bár csalódnia nem kell, de tény, hogy pontosan ugyanezt a darabot nem lehet újra megalkotni. Ez Bálint sálja. De mai világunkban, amikor mindenki az egyedi dolgokat keresi és az egyedi önkifejezésre törekszik, miért is kellene egyensál? Ágica munkáiban éppen az a felemelő, hogy a saját egyéniségünket figyelembe véve, odafigyeléssel, beszélgetéssel és közös alkotói folyamattal lehet egy olyan terméket előállítani, ami senki más nyakából nem fog visszakacsintani ránk. Egy ilyen alkotás elkészítését akár többórás eszmecsere is megelőzheti, mialatt a megrendelő kreativitása is szárnyra kaphat.

Mivel a sál egyedi és különleges, ezért nyilván felmerült bennem a kérdés, hogy milyen módszerrel lehet megóvni a bolyhosodástól? Mert egyébként mondjuk ki, hogy a legtöbb kötött és szövött áruval kapcsolatban ez a nagy félelem, hogy szöszös lesz, és pár alkalom után már nem úgy néz ki, mint amikor megvettük. Az igazság az, hogy ezekkel az egyedi sálakkal is vigyázni kell kissé, ez nem az a ruhadarab, amit be lehet gyűrni a táska aljára. Azt nem mondhatjuk, hogy szuper szenzitív, inkább úgy fogalmaznék, hogy megfelelő figyelemmel kell bánni vele. Tisztítását tekintve egyébként nem igényel állandó pucolást, géppel nem is szabad kimosni, csak kézzel lögybölgetni. Félévente egy ilyen kézi mosás elegendő, hogy a sál szépen karban legyen tartva.

fotó: www.andibarabasfoto.com

 

%d blogger ezt szereti: